07 juni 2014

Vinden & binden van medewerkers

Limburgse KMO’s hebben ondanks extra inspanningen steeds meer moeilijkheden om geschikt personeel voor de vacatures te vinden. Unizo-Limburg wil dit probleem aanpakken met het actieplan ‘vinden en binden van medewerkers.

In het najaar van 2010 ontving Unizo-Limburg verschillende klachten via haar servicecenter. “Bedrijven lieten weten heel moeilijk geschikt personeel te vinden en hadden hun bedenkingen over de attitude van voornamelijk jonge werknemers”, vertelt directeur van Unizo-Limburg Joël Stockmans. Vandaar dat de werkgeversorganisatie een bevraging hield bij 1.200 KMO’s over het vinden en binden van werknemers.

Resultaten

Uit dat onderzoek bleek dat een op twee ondernemers momenteel minimum een vacature heeft openstaan. Bij een op vijf blijft zo’n vacature langer dan vijf maanden openstaan. Ruim tachtig procent van de ondernemers laat uitschijnen dat het even moeilijk of zelfs moeilijker is om een vacature in te vullen ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast blijkt ook dat twee derde van de ondernemers problemen ondervindt met de werkhouding van het personeel. Deze arbeidsattitude vormt vooral een probleem bij meer dan vijftig procent van de jongeren.

 
Actieplan

Unizo-Limburg wil samen met VDAB, de provincie, beroepssectoren, de regionale technische centra en verschillende politieke partijen dit probleem aanpakken. “We gaan ons plan niet enkel opstellen voor jonge werknemers, maar ook voor de ondernemingen zelf”, zegt Stockmans. “Daarbij willen we de bestaande ondersteuningsinstrumenten versterken en nieuwe initiatieven ontwikkelen”.  

Voor de jonge werknemer werd de idee van een attitudebad gelanceerd. “Dit bad biedt een intensief coachingsprogramma dat jongeren beroepsgericht generieke competenties meegeeft zodat zij meteen in het werkveld kunnen stappen. Daarnaast worden er bestaande en nieuwe tools mee opgenomen in een maattraject en willen de partijen gaan werken met stagesecretarissen.

 
Ondernemingen

Voor de ondernemingen worden er naast de bestaande HRM-coach en het jobkanaal nu ook vier ontbijtsessies georganiseerd. Op deze manier krijgen de ondernemers tips hoe ze vacatures kunnen invullen en medewerkers kunnen binden. Toch blijkt dat er verschillende ondernemingen al extra inspanningen leveren om goed personeel te vinden en deze te binden aan hun onderneming. Callcenter Offitel uit Genk is zo een bedrijf.

“Wij zijn twee jaren geleden begonnen met een evaluatie”, vertellen zaakvoerders Bart Jansen en Luc Vannitsen. “Wij proberen onze mensen te motiveren door onder meer  externe opleidingen, extra legale voordelen en bedrijfsfeesten. Werken moet iedereen, maar plezier is ook belangrijk.”